marți, 27 martie 2012

studii biblice /epistola lui pavel către filimon _33

Epistola lui Pavel către Filimon
Atitudinea lui Pavel faţă de sclavie-
Pavel nu a atacat în mod deschis sclavia care era o instituţie acceptată şi protejată din punct de vedere legal de oamenii din perioada antică.
În schimb afirmă că Onisim prin convertirea lui a devenit frate în Hristos
 – cu alte cuvinte a devenit din punct de vedere spiritual egalul stăpânului său.
Ideea că un sclav ar putea fi „fratele”propriului stăpân a mai fost exprimată şi de învăţăturile stoicismului .
Contextul social:
-sclavia şi închisoarea în Imperiul Roman
Sclavia în Imperiul Roman era mult diferită de sclavia din secolul IXX din S.U.A.
1.Mulţi dintre sclavi erau datornici care s-au vândut pe ei înşişi (sau au fost vânduţi de familia lor) pentru a plăti o datorie personală.
2.Mulţi dintre ei erau eliberaţi de stăpânii lor, ori pentru serviciile lor bune ori pentru că datoria lor era plătită.
3.Unii sclavi erau responsabilizaţi de stăpânii lor şi puteau chiar să călătorească.
Sistemul juridic al închisorilor în Imperiul Roman era foarte diferit de cel de azi.
1.Închisorile romane nu erau folosite pentru încarcerarea si pedepsirea celor careau fost găsiţi vinovaţi la procesul precedent ci aveau celule în care aşteptau persoanele acuzate ca să fie judecate.
2.Închisoarea romană în mod normal nu le asigura nimic celor acuzaţi, nici chiar strictul necesar pentru a supravieţui, membrii familiei sau prietenii trebuiau să le aducă mâncare, îmbrăcăminte, pături, medicamente sau alte necesităţi.
Condiţia socială
A.Cetăţenia lui Pavel
Cetăţenia în Imperiul Roman:
-iniţial doar locuitorii liberi ai oraşului erau consideraţi cetăţeni.
-cu timpul, cu cât veneau tot mai mulţi locuitori din alte ţinuturi, deveneau şi aceştia cetăţeni (ai Romei) prin diferite metode
-dacă soldaţii din Armata Imperială (cu sediul în Roma) erau scoşi din activitate, deveneau şi ei cetăţeni .
sclavii care aparţineau cetăţenilor romani şi erau eliberaţi, deveneau şi ei cetăţeni ai Romei
-oricum, cei care nu erau cetăţeni ai Romei erau cetăţeni ai oraşelor de unde proveneau.
Privilegiile cetăţenilor romani:
-nu puteau fi bătuţi sau ţinuţi în închisoare fără a fi judecaţi anterior (Fapte.16:37, 38)
-puteau apela la Curtea Supremă (Cezar) dacă erau găsiţi vinovaţi deCurtea Locală (Fapte. 25:10-12)
-puteau fi executaţi doar prin decapitare şi NU prin tortură (ex. crucificare)
-erau scutiţi de taxele şi obligaţiile locale (legi şi reguli locale)
Cetăţeniile lui Pavel:
-evreu, israelit, iudeu (2 Cor. 11:22, Filip. 3:5, Fapte. 21:39; 22:3)
-cetăţean al Tarsului (Fapte. 21:39; 22:3)
-cetăţean roman
-cetăţean al Cerului (Efes. 2:19, Filip. 3:20)

Powered By Blogger

Dar ei nu cunosc gândurile Domnului, nu-I înţeleg planurile

El se va înfăţişa, şi va cârmui cu puterea Domnului, şi cu măreţia Numelui Domnului, Dumnezeului Său: vor locui liniştiţi, căci El va fi proslăvit până la marginile pământului.

visteria inimii

ogorul evangheliei