marți, 27 mai 2014

Ingrijiti-va unii pe altii



Relaţiile simple şi minunate nu pot fi întreţinute, însă, decât de aceia care au "trecut pragul" şi trăiesc în lumea minunată a celor "născuţi din nou" prin credinţa mântuitoare în jertfa Domnului Isus. "Normalul" nu poate exista în sfera "anormalului" şi, atâta timp cât cineva se încăpăţânează să rămână în afara unei legături normale cu Dumnezeu, toate celelalte legături ale lui cu lumea din jur nu vor putea fi "normale".

Relaţia noastră cu Duhul Sfânt este cheia tuturor celorlalte relaţii ale noastre cu lumea înconjurătoare. În mijlocul epistolei către Efeseni, exact înainte de secţiunea dedicată îndemnurilor asupra felului nostru de relaţii cu cei din jur, apostolul Pavel a scris punctul de plecare al tuturor lucrurilor: "Nu vă îmbătaţi de vin, aceasta este destrăbălare. Dimpotrivă, fiţi plini de Duh" (Efeseni 5:18). Cine este îmbătat de vin îşi pierde controlul. Tot aşa, cine este plin de Duhul Sfânt cedează controlul tuturor acţiunilor sale, subordonându-se călăuzirii Duhului Sfânt al lui Dumnezeu.

Realităţile sunt mult mai preţioase decât cuvintele, iar relaţiile noastre trebuie să facă parte din sfera realităţilor. Vorbim prea mult despre definiţii. Ne certăm şi ne fragmentăm pe tema "Botezului cu Duhul Sfânt". Unii îl consideră actul prin care cel credincios este altoit în trupul spiritual al Bisericii, alţii îl consideră o a doua lucrare a Duhului, trimisă de Dumnezeu ca să ne desăvârşească starea duhovnicească. Cuvintele au ajuns să aibă o mai mare importanţă decât trairea. Singura întrebare pe care trebuie să ne-o punem este: "Care este relaţia mea actuală cu Duhul Sfânt?"

Şi Duhul Sfânt, şi eu suntem persoane, iar între noi nu trebuie să existe experienţe, ci relaţii permanente, de durată. Ca orice altă relaţie, umblarea mea cu Duhul Sfânt poate cunoaşte vremuri de înaltă intimitate sau de rece indiferenţă. La fel se întâmplă în relaţiile mele cu soţia sau copiii mei. Leacul unor relaţii defectuoase nu este redefinirea termenilor, ci reluarea intimităţii. Ce-aţi zice despre mine dacă m-aş apropia de soţia mea după o ceartă, ca să discutăm împreună şi să stabilim ce înseamnă de fapt "iubirea"? Ce înţelege ea şi ce înţeleg eu despre acest subiect? Care sunt căile care duc la iubire şi când trebuie să iubim: la începutul căsniciei sau trebuie să aşteptăm pentru a experimenta iubirea adevărată mult mai târziu, ca o confirmare a căsniciei noastre?

Deşi discuţiile sunt bune într-o oarecare măsură, relaţiile noastre sunt mult mai mult: ele sunt un rezultat al voinţei. De aceea spune Biblia că Dumnezeu va da "Duhul Său celor ce I-L cer" (Luca 11:13). Botezul şi umplerea cu Duhul Sfânt nu sunt decât "terminologii" omeneşti. Realitatea relaţiei cu Duhul Sfânt este ceea ce ne trebuie. Care este relaţia ta de acum cu Duhul Sfânt? Nu-mi spune ce s-a întâmplat la convertire şi nici ce aştepţi să ţi se întâmple "cândva", în viitor! Ai tu inima deschisă pentru Duhul Sfânt acum? Este El liber să-ţi umple viaţa? Sau L-ai închis într-o carte, într-o zi a săptămânii sau într-o cămăruţă mică a existenţei tale?
Creştinul este şi el chemat să urce spre "puntea superioara" a vieţii. Există un fel de existenţă pe care o dăruieşte Dumnezeu tuturor celor ce-şi dau osteneala să părăsească nivelul mediocru al lumii păcătoase. Apostolul Pavel vorbeşte cu cei din Efes despre anumite locuri "cereşti", în care am intrat deja prin Christos: "Binecuvântat să fie Dumnezeu, Tatăl Domnului nostru Isus Christos, care ne-a binecuvântat cu tot felul de binecuvântări duhovniceşti, în locurile cereşti, în Christos... Dar Dumnezeu, care este bogat în îndurare, ...ne-a înviat împreună şi ne-a pus să şedem împreună în locurile cereşti, în Christos Isus" (Efeseni 1:3; 2:4-6).

Deşi, la prima impresie, aceste versete vorbesc despre ceea ce vom experimenta în viitor, când vom ajunge în locul în care este deja Christos, eu cred că textul ne vorbeşte şi despre anumite stări cereşti pe care credincioşii sunt chemaţi să le guste încă de aici de pe pământ. În sprijinul acestei păreri, citez textul din Evrei 6:4-5: "... cei ce au fost luminaţi odata şi au gustat darul ceresc şi s-au făcut părtaşi Duhului Sfânt, şi au gustat Cuvântul bun al lui Dumnezeu şi puterile veacului viitor - ..."

Între cei credincioşi trebuie să se manifeste încă de pe acum ceva din nivelul înalt de părtăşie al cerului.

Pentru ca o Biserică să ajungă la acest nivel, va trebui, cu siguranţă, ca membrii ei să se silească să urce pe calea anevoioasă spre "puntea superioară". Treptele sfinţirii nu sunt uşoare. Va trebui să ne punem la lucru muşchii şi să ne îndoim încheieturile anchilozate de artrita spirituală: "Întăriţi-vă, dar, mâinile obosite şi genunchii slăbănogiţi" (Evrei 12:12).

Haideţi să urmărim împreună acest drum în sus, parcurgând împreună încă zece trepte adiţionale în incursiunea noastra prin versetele care ne învaţă cum să ne purtăm unii cu alţii.

Să veghem unii asupra altora

Prima treapta: "Sa veghem unii asupra altora, ca sa ne indemnam la dragoste si la fapte bune. Sa nu ne parasim adunarea noastra, cum au unii obicei; ci sa ne indemnam unii pe altii, si cu atit mai mult, cu cit vedeti ca ziua se apropie" (Evrei 10:24-25).

Ce faci cind stai de veghe? Te straduiesti sa fii alert la ceea ce se petrece in jur si sa fii intotdeauna gata de actiune. Exact acesta este si sensul in care Scriptura ne indeamna sa veghem unii asupra altora. A face asa inseamna a fi atent, a privi cu atentie, a descoperi, a fi interesat si a fi mereu la dispozitia altora. A veghea asupra altora inseamna a cauta sa vezi ce se petrece in inimile lor si a-i ajuta sa urce mai sus pe scara credintei.
Cind stai de vorba cu oamenii, cauta sa auzi nu numai ceea ce spun ei, ci si ceea ce ar vrea ei sa spuna sau, mai ales, ceea ce ei nu vor sa-ti spuna, caci acolo se afla de cele mai multe ori adevaratele lor probleme."
Sigur ca uneori nu este usor sa fii sub obiectivul altora. Textul din Evrei 10:24 ne spune ca, in astfel de cazuri, unii au obicei sa "paraseasca adunarea". Este mai usor sa pleci decit sa accepti sa fii indemnat "la dragoste si la fapte bune". Nu toti reusesc sa urce dintr-o data la nivelul partasiei de pe "puntea superioara". Cei care nu sint suficient de crescuti duhovniceste procedeaza ca si copiii: "Imi iau jucariile si plec!".

Tu sa nu fii asa! Accepta slujirea vegherii reciproce. Scriptura ne indeamna sa traim impreuna, sa ne pretuim unii pe altii si sa ne indemnam mereu spre mai bine. Urca cea dintii treapta spre ingrijirea duhovniceasca, practicind vegherea unii asupra altora.

Primiti-va unii pe altii

Treapta a doua: "Asa dar, primiti-va unii pe altii, cum v-a primit si pe voi Christos, spre slava lui Dumnezeu" (Rom. 15:7). Iata o porunca simpla si clara: "Primiti-va unii pe altii, dupa pilda lui Christos".

Biserica este "trupul lui Christos" in care toate madularele au nevoie unul de celalalt. Diferentele dintre noi, departe de a ne indreptati izolarea, accentueaza si mai mult cit de multa nevoie avem unul de altul.

Acceptarea crestina este un mod de proslavire a lui Dumnezeu. A primi inseamna a accepta, a ingadui, a intinde o mina prieteneasca si a deschide o usa ospitaliera. In termeni practici, a primi inseamna a gazdui pe cineva in casa si inima ta.

"A primi" este opusul lui "a respinge". Iti poti inchipui un lucru mai groaznic decit acela de a fi respins de toti. A fi "dispretuit si parasit de oameni" inseamna a gusta din arsura iadului.

Respingerea inseamna o condamnare la singuratate.

Respingerea doare si raneste adinc.

Respingerea inseamna a forta divizarea sociala.

Respingerea inseamna a fi impins spre descurajare.

Respingerea deformeaza personalitatea copiilor.

Respingerea ii alunga pe oameni afara din Biserica.

Respingerea ruineaza familii.

Respingerea este saminta sinuciderii.

Respingerea este un pacat.

Domnul Isus Christos este modelul nostru in felul in care trebuie sa ne primim unii pe altii. Ca sa ajungi la Domnul Isus nu a trebuit niciodata sa treci peste bariere sociale, sa ai un anumit cont in banca sau sa fi imbracat intr-o anumita uniforma. El S-a coborit atit de jos incit oricine Ii poate deveni prieten. Desi a fost Imparat, nu S-a nascut in palat, ci in ieslea oilor, ca sa poata fi accesibil pastorilor. Desi era evreu, a trebuit sa fuga in Egipt si Si-a trait copilaria in Nazaret, printre galileienii cu singe amestecat. Desi a fost neprihanit, a umblat in tovarasia vamesilor si a pacatosilor.

In intreaga Sa experienta umana, Domnul Isus a trait si respingerea si primirea: "A venit la ai Sai si ai Sai nu L-au primit". Aceasta este respingere! "Dar tuturor celor ce L-au primit, adica tuturor celor ce cred in Numele Lui, le-a dat dreptul sa se faca copii ai lui Dumnezeu". Acesta este fructul dumnezeiesc al primirii.

Crestinii sint si ei oameni ai calatoriilor. Uneori ei se muta dintr-un loc in altul pentru ca asa au fost calauziti de Dumnezeu. Alteori, mutarea lor este motivata doar de faptul ca nu s-au simtit primiti si acceptati intr-o anumita comunitate sau Biserica si-si cauta acum un loc in alta parte.

Este important sa invatam sa ne primim bine unii pe altii. Aceasta nu inseamna in nici un fel ca noi ne facem partasi pacatelor altora. S-ar putea sa primesti cu simpatie pe un om beat, pentru ca este si el om, dar asta nu inseamna ca te faci partas betiei lui sau ca incurajezi betia.
"Primiti-va unii pe altii cum v-a primit si pe voi Christos, spre slava lui Dumnezeu".

Urca si a doua treapta si invata sa urasti pacatul, dar sa-l iubesti intotdeauna pe cel pacatos. Priveste-l prin lumina harului si fa-i loc in inima ta.

Ingaduiti-va unii pe altii

Treapta a treia: "Va sfatuiesc dar eu, cel intemnitat pentru Domnul, sa va purtati intr-un chip vrednic de chemarea, pe care ati primit-o, cu toata smerenia si blindetea, cu indelunga rabdare; ingaduiti-va unii pe altii in dragoste, si cautati sa pastrati unirea Duhului, prin legatura pacii"(Efes.4:1-3).

Bagati de seama in ce context sintem sfatuiti sa ne ingaduim unii pe altii. In aceeasi respiratie, apostolul Pavel ne indeamna sa fim smeriti si rabdatori. Ni se cere sa ne dam toata silinta pentru a pastra unitatea si pentru a trai in pace. A fi ingaduitor inseamna a avea puterea pentru a trece peste neplacutul de azi sperind in mai binele de miine. A fi ingaduitor inseamna a accepta sa suferi putin din dragoste pentru celalalt. Cit ai suferit pentru ceilalti in ultima vreme? Cind spui altuia sa taca si sa se indrepte, s-ar putea ca tocmai tu sa fii acela care ar trebui sa taca si sa se aplece.

Exista o "regula a aratarii cu degetul": cind il tinem intins catre altul, palma se grupeaza in asa fel incit alte trei degete arata spre noi insine. Sau cum spune proverbul românesc: "Noi ridem de unul, doi si patru zeci rid de noi".Invata sa fii ingaduitor si mai ridica-te o treapta inspre nivelul superior al vietii.

Simtiti unii cu altii

Treapta a patra:  Biblia ne cere sa "simtim unii cu altii" (1 Petru 3:8). Acesta este un alt fel de a spune ca trebuie sa fim buni, plini de simpatie pentru ceilalti si sa staruim intr-o continua ajutorare frateasca.

Credinciosii nu trebuie sa se razbune pentru un rau care li s-a facut, ci sa se straduiasca sa biruiasca raul prin bine: "Nu intoarceti rau pentru rau, nici ocara pentru ocara: dimpotriva, binecuvintati, caci la aceasta ati fost chemati: sa mosteniti binecuvintarea" (1 Petru 3:9).

Cine are o inima simtitoare este gata intotdeauna sa sufere alaturi de cel ce sufera si sa se bucure impreuna cu cel ce se bucura.

Domnul Isus este un exemplu perfect de compasiune. El a privit multimile flaminde, risipite si necajite si I s-a facut mila de ele. El le-a comparat cu niste oi care n-au pastor. Cautind sa le transmita si ucenicilor aceeasi simpatie pentru cei pierduti, Domnul Isus le-a spus: "Mare este secerisul, dar putini sint lucratorii! Rugati dar pe Domnul secerisului sa scoata lucratori la secerisul Lui" (Mat. 9:35-38).

Fata Irodiadei l-a impresionat pe dregatorului Irod cu dansul ei si a obtinut in schimb decapitarea lui Ioan Botezatorul. Cind a auzit Domnul Isus de moartea lui Ioan, a plecat cu corabia sa stea singur intr-un loc pustiu. Noroadele L-au urmat insa si acolo. Necazul Sau nu L-a impiedicat pe Isus sa vada suferintele lor. Cu mila, El le-a vindecat bolnavii si apoi i-a hranit pe toti in chip miraculos (Mat. 14:6-21). Sigur ca Domnul S-ar fi putut supara pe multimea siciitoare, dar cele cinci mii de oameni au trezit in El, nu minia, ci o imensa mila si o sincera simpatie.

Intr-o alta circumstanta asemanatoare, Domnul Isus a spus: "Mi-este mila de gloata aceasta; caci iata ca de trei zile asteapta linga Mine, si n-au ce minca. Nu vreau sa le dau drumul flaminzi, ca nu cumva sa lesine de foame pe drum" (Mat. 15:32).

Altadata, pe cind trecea prin Ierihon, a dat peste doi orbi care cerseau la marginea drumului. I s-a facut mila de ei si i-a vindecat (Mat. 20:30-34).
Urmasii Domnului Isus trebuie sa se simta legati unii de altii cu fire nevazute de dragoste si compasiune: "Daca sufera un madular, toate madularele sufar impreuna cu el; daca este pretuit un madular, toate madularele se bucura impreuna cu el" (1 Cor. 12:26).

Unul dintre cele mai detestabile lucruri din lume este spiritul de izolare si de individualism egoist. Mindria si impietrirea inimii i-au facut pe oameni sa nu se mai poata bucura de progresul si bunastarea celorlalti. In locul simpatiei s-a furisat vicleana, invidia. Fratele Aurel Popescu imi spunea cindva un proverb trist: "Nu spune prietenilor tai bucuriile tale, ca nu cumva sa se intristeze"(!). Este si acesta un comentariu amar al starii de lucruri care domneste in lume.

Biserica lui Christos trebuie sa traiasca o altfel de viata. Umpleti inima cu simpatia oferita de Christos si alearga la fratii tai gata sa simti impreuna cu ei la bine si la rau. Urca inca o treapta spre partasia si ingrijirea duhovniceasca!

Ingrijiti-va unii pe altii

Treapta a cincea: "Dumnezeu a intocmit trupul in asa fel ca ... sa nu fie nici o dezbinare in trup: ci madularele sa ingrijeasca deopotriva unele de altele" (1 Cor. 12:21-26).

Urmarea fireasca a faptului ca "simtim unii cu altii" este ca nimeni nu va fi neglijat si nu va fi exclus din preocuparile celorlalti. In trupul lui Christos n-ar trebui sa existe certuri, lupte de partide si ruperi dureroase.

Biserica simtitoare va sti intotdeauna sa "astepte" dupa cei cu pasi mai mici si chiar sa-i "ia in brate" pe cei ce au nevoie de cineva care sa-i ajute. Preocuparea noastra trebuie sa fie ca intreaga familie a credinciosilor sa mearga impreuna in calatoria lor catre locasul din ceruri.
Biserica de astazi trece si ea prin tinuturi neospitaliere fiind tratata cu raceala si dispret. Cu cit este mai mare gerul afara cu atit se inteteste focul mai mult in vatra. Cosul trage mai bine cind este vint, decit atunci cind este cald si linistit afara. De multe ori, perioadele de "acceptare" a Bisericii de catre lume au dus la racirea relatiilor dintre frati. Dimpotriva, vremurile de prigoana i-au apropiat pe frati si i-au invatat pe credinciosi sa se ingrijeasca unii pe altii intr-un spirit de jertfa.

Nu astepta vremurile de prigoana si nu-i invidia pe aceia care trec prin vremuri de prigoana. Uita-te in jur si vezi cine are nevoie de tine. Fii gata sa dai o mina de ajutor. Ridica nivelul spiritual din adunarea in care te afli aratindu-le tuturor cum trebuie sa ingrijim unii de ceilalti.
Powered By Blogger

Dar ei nu cunosc gândurile Domnului, nu-I înţeleg planurile

El se va înfăţişa, şi va cârmui cu puterea Domnului, şi cu măreţia Numelui Domnului, Dumnezeului Său: vor locui liniştiţi, căci El va fi proslăvit până la marginile pământului.

visteria inimii

ogorul evangheliei